ساختمان غول ماشینسازی آلمان (بی ام دبلیو) را یک مهندس معمار زن طراحی کرد . ساخت این سازه در نهایت پیچیدگی طراحی شده است.
در سال 2002، غول ماشینسازی آلمان، شرکت «بی ام دبلیو» برای احداث ساختمان مرکزی کارخانه در «آرت اسکرتز» در شهر لایپزیگ آلمان، سرمایهگذاری هنگفتی کرد. ساختمانی با ارزش 55/1 بیلیون دلار که حدود 5000 کارمند و کارگر و مهندس با فعالیت روزانه خود ، بیش از 650 عدد ماشین «بی ام دبلیو» مدل دو در _ اسپرت _ تولید میکنند.
ساختمان غول ماشینسازی آلمان(بی ام دبلیو) را یک مهندس معمار زن طراحی کرد و ساخت.این سازه،در نهایت پیچیدگی طراحی شده است.
این کمپانی، معمار برجسته «زاها حدید» را که موفق به کسب مدال افتخار «پریتیزکر» شده برای ساخت این سازه برگزید. طرحهای پیچیده «حدید» در طراحیهای معمول کارخانه تحول جدیدی به وجود آوردند. یک سازه مرکزی، قسمتهای مربوط به مدیران و کارگران را با استفاده از ریلهای معلق حمل قطعات به هم وصل کرده است.
«زاها حدید» رشته منسجمی در ساختمان مرکزی «بی ام دبلیو» ایجاد کرده که مردم و ماشینها در کنار هم قرار گرفتهاند.
حدید میگوید: «ما به نوآوری و ابداع معتقدیم و برای نیل به این هدف شرکت بی ام دبلیو، استقامت و طاقت بسیاری در واگذاری این پروژه به ما نشان داد.»
ساختمانی که حدید طراحی کرده است، هیچ مشابه قبلی نداشته و وی با ذهنیتی جدید دست به ساخت این سازه اعجابانگیز زده است.
کارخانه از یک مجموعه سه عضوی تشکیل شده است. این سه ساختمان از سه نقطه مرکزی توسط خط تولید به هم متصلند. ساخت اولیه این کارخانه در املاک خصوصی «بی ام دبلیو» آغاز شده و در سال 2004 به بهرهبرداری رسید.
بدنههای نیمه تمام اتومبیلها و قطعات مختلف ماشین روی تسمه انتقال دهنده که مانند ارابهای آنها را حمل میکند قرار میگیرند. این قطعات به آرامی و بدون ایجاد سر و صدای مزاحم و آزاردهنده، در بخشی از مسیر خود به سمت قسمتهای تکمیل کننده، از بالای غذاخوری و محل استراحت کارکنان عبور میکنند.
این نقاط مشترک محل عبور قطعات و سیر مراحل تکمیلی هستند:
قسمت ساخت بدنههای نیمه تمام (645000 فوت مربع)، قسمت رنگ (270 هزار فوت مربع) و در آخر محوطه وسیع اتصال قطعات (یک میلیون و 75 هزار فوت مربع)، که در آن جا قطعات رنگ شده به هم وصل شده و در انتها به صورت اتومبیلی لوکس و گرانقیمت از خط تولید خارج میشوند.
ساختمان مرکزی مانند مرکز عصبی یا مغز کل کارخانه عمل میکند. رشتههای فعالیت ساختمانهای دیگر در این نقطه به هم وصل شده و عملا از این ساختمان منشعب میشوند.
این استراتژی طراحی در مسیرهای گذر مردم و کارمندان (زمانی که صبحها به سر کار میروند و زمانی که برای صرف غذا از محوطه خارج میشوند) استفاده شده است. بینندگان به بهترین شکل دور تسلسل و پیشرفت خط تولید قطعات را که به صورت افقی و معلق در فضا قرار گرفته، مشاهده میکنند.
با دیدن روند مذکور این فکر به بیننده القاء میشود که گویی همه قسمتهای مستقل از این قسمت کارخانه شبیهسازی و توسط موتوری قدرتمند متحرک شده و در بخش مرکزی ظهور پیدا میکند. در حقیقت عملکرد به گونهای است که تمام حرکات و اعمال از یک قیف رد شده، در آن فشرده و عصاره حاصل از آن بین سه قسمت دیگر مجددا پخش میشود: بدنه اولیه، قسمت رنگ، و بخش سرهم کردن قطعات.
در یک توصیف کلی وقتی بیننده به این ساختمان نگاه میکند سازماندهی مراحل مختلف از جمله فعالیتهای عادی و عمومی کارمندان، تا فعالیت تخصصی ماشینهای خودکار از جلو تا وسط ساختمان قابل تشخیص است. سردر اصلی مانند چتری از دو طرف به ستونهایی محکم چفت شده است.
افرادی که در ورودی درهای اصلی مستقر هستند، حرکت قطعات ماشینها را به صورت کاملا برهنه مشاهده میکنند. این ورودی به افراد اجازه میدهد تا به قلب کارخانه نفوذ کرده و امکان دید را برای آنها فراهم میکند.
طراحی ویژه و نورپردازی زیبای قسمت ورودی و مرکزی به صورتی است که فضای ورودی را بدون مشکل و بدون صرف هزینه و اتلاف انرژی برق، نمایان میسازد. استراتژی اولیه طراحی این فضا به صورتی است که قسمت برش و طبقات هم کف و طبقه اول به صورتی پیوسته به هم متصل باشند.
دو صفحه مجزا که به شکل تراس طراحی شده، از شمال به جنوب و از جنوب به شمال امتداد یافته تا همه چیز از قسمت مرکزی طبقه اول قابل دسترسی و رویت باشد. در انتهای این مسیر معلق، قسمت بازرسی قرار گرفته که توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند. قسمتهایی که تکمیل شدهاند به این قسمت وارد شده و پس از کسب اطمینان در کیفیت آنها به قسمت اتصال مستقل میشوند.
در صورت علاقهمندی به آشنایی بیشتر با این هنرمند معمار به سایت شخصی او به آدرس http://www.zaha-hadid.com مراجعه نمایید.